Journal of Nutrition Animal Diets/Enrichment Products...

Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Edwards, R. L.
Right arrow Articles by Jalili, T.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Edwards, R. L.
Right arrow Articles by Jalili, T.
© 2007 American Society for Nutrition J. Nutr. 137:2405-2411, November 2007


Nutrition and Disease

Quercetin Reduces Blood Pressure in Hypertensive Subjects1,2

Randi L. Edwards3, Tiffany Lyon3, Sheldon E. Litwin4, Alexander Rabovsky6, J. David Symons3,5 and Thunder Jalili3,*

3 Division of Nutrition, 4 Division of Cardiology, and 5 Department of Exercise and Sports Science, University of Utah, Salt Lake City, UT 84112 and 6 USANA Health Sciences, Salt Lake City, UT 84120

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: thunder.jalili{at}utah.edu.

Epidemiological studies report that quercetin, an antioxidant flavonol found in apples, berries, and onions, is associated with reduced risk of coronary heart disease and stroke. Quercetin supplementation also reduces blood pressure in hypertensive rodents. The efficacy of quercetin supplementation to lower blood pressure in hypertensive humans has never been evaluated. We tested the hypothesis that quercetin supplementation reduces blood pressure in hypertensive patients. We then determined whether the antihypertensive effect of quercetin is associated with reductions in systemic oxidant stress. Men and women with prehypertension (n = 19) and stage 1 hypertension (n = 22) were enrolled in a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study to test the efficacy of 730 mg quercetin/d for 28 d vs. placebo. Blood pressure (mm Hg, systolic/diastolic) at enrollment was 137 ± 2/86 ± 1 in prehypertensives and 148 ± 2/96 ± 1 in stage 1 hypertensive subjects. Blood pressure was not altered in prehypertensive patients after quercetin supplementation. In contrast, reductions in (P < 0.01) systolic (–7 ± 2 mm Hg), diastolic (–5 ± 2 mm Hg), and mean arterial pressures (–5 ± 2 mm Hg) were observed in stage 1 hypertensive patients after quercetin treatment. However, indices of oxidant stress measured in the plasma and urine were not affected by quercetin. These data are the first to our knowledge to show that quercetin supplementation reduces blood pressure in hypertensive subjects. Contrary to animal-based studies, there was no quercetin-evoked reduction in systemic markers of oxidative stress.








Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]