Journal of Nutrition

Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Vanschoonbeek, K.
Right arrow Articles by Heemskerk, J. W. M.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Vanschoonbeek, K.
Right arrow Articles by Heemskerk, J. W. M.
© 2007 The American Society for Nutrition J. Nutr. 137:7-13, January 2007


Biochemical, Molecular, and Genetic Mechanisms

Plasma Triacylglycerol and Coagulation Factor Concentrations Predict the Anticoagulant Effect of Dietary Fish Oil in Overweight Subjects1

Kristof Vanschoonbeek2,*, Marion A. H. Feijge3, Wim H. M. Saris2, Moniek P. M. de Maat4,5 and Johan W. M. Heemskerk2,3

2 Departments of Human Biology and 3 Biochemistry, Nutrition and Toxicology Research and Cardiovascular Research Institutes of Maastricht, Maastricht University, 6200 MD Maastricht, The Netherlands; 4 Department of Hematology, Erasmus Medical Centre, Rotterdam, The Netherlands; and 5 Department for Thrombosis Research, University of Southern Denmark, Esbjerg, Denmark

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: k.vanschoonbeek{at}hb.unimaas.nl.

Fish oil, containing (n-3) PUFA, is associated with a moderate reduction in cardiovascular disease through a multifactorial mechanism involving a decrease in plasma lipids and anticoagulant activity. Two intervention studies on subjects at risk were performed to determine the relation of these 2 fish-oil effects. In study 1, 54 overweight subjects consumed 3.1 g (n-3) PUFA daily. In study 2, which involved 42 overweight patients with type 2 diabetes, 20 subjects consumed (n-3) PUFA, whereas 22 others ingested a preparation rich in (n-6) PUFA. Tissue factor-induced thrombin generation (thrombin potential) was determined as an integrated measure of plasma coagulant activity. In both studies, multivariate analysis indicated a strong clustering of fasting concentrations of triacylglycerols, prothrombin, factor V, factor VII, and factor X with one another at baseline. This cluster of factors determined partly the interindividual variation in thrombin generation, of which prothrombin and triacylglycerol concentrations were the main determinants. In both healthy subjects and diabetes patients, high triacylglycerol concentrations (>1.69 mmol/L) at baseline were closely linked to a strong fish oil–induced lowering of triacylglycerol and coagulation factor V, VII, and X concentrations, and thrombin generation. We conclude that high fasting triacylglycerol concentrations predict high procoagulant activity and a lowering of thrombin potential with dietary fish oil.





This article has been cited by other articles:


Home page
J. Nutr.Home page
J. Whelan
Dietary Stearidonic Acid Is a Long Chain (n-3) Polyunsaturated Fatty Acid with Potential Health Benefits
J. Nutr., January 1, 2009; 139(1): 5 - 10.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arterioscler. Thromb. Vasc. Bio.Home page
K. Vanschoonbeek, K. Wouters, P. E.J. van der Meijden, P. J. van Gorp, M. A.H. Feijge, M. Herfs, L. J. Schurgers, M. H. Hofker, M. P.M. de Maat, and J. W.M. Heemskerk
Anticoagulant Effect of Dietary Fish Oil in Hyperlipidemia: A Study of Hepatic Gene Expression in APOE2 Knock-in Mice
Arterioscler. Thromb. Vasc. Biol., November 1, 2008; 28(11): 2023 - 2029.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
Copyright © 2007 by American Society for Nutrition