Journal of Nutrition LabDiet, Your World of Nutritional Answers

Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Muti, P.
Right arrow Articles by Berrino, F.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Muti, P.
Right arrow Articles by Berrino, F.
© 2003 The American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 133:4252-4255, December 2003


Nutrition and Cancer
Research Communication

A Plant Food–Based Diet Modifies the Serum ß-Sitosterol Concentration in Hyperandrogenic Postmenopausal Women1

Paola Muti*,2, Atif B. Awad{dagger}, Holger Schünemann*,**, Carol S. Fink{dagger}, Kathleen Hovey**, Jo L. Freudenheim*, Yow-Wu B. Wu{ddagger}, Cristina Bellati{dagger}{dagger}, Valeria Pala{dagger}{dagger} and Franco Berrino{dagger}{dagger}

* Department of Social and Preventive Medicine, {dagger} Department of Exercise and Nutrition Sciences, ** Department of Medicine and {ddagger} School of Nursing, University at Buffalo, Buffalo, NY and {dagger}{dagger} Epidemiology Unit, Istituto Nazionale per lo Studio e la Cura dei Tumori, Milano, Italy

2To whom correspondence should be addressed. E-mail: muti{at}buffalo.edu.

Plant sterols or phytosterols are common components of plant foods, especially plant oils, seeds and nuts, cereals and legumes. The most common phytosterols are campesterol, ß-sitosterol and stigmasterol. Phytosterols have anticarcinogenic properties. Previous studies have suggested that populations with low breast cancer incidence often consume diets high in phytosterols. The present study evaluated whether consumption of a plant food–based diet, low in animal fat, may increase serum phytosterol levels in postmenopausal women. One hundred and four women volunteers were randomized to dietary intervention or control groups. The dietary intervention included intensive dietary counseling to replace animal products with plant-based foods. Subjects in the dietary intervention group participated twice a week for 18 wk in workshops about the preparation and consumption of a plant food–based diet. The absolute change in serum total phytosterol concentration was greater in the dietary intervention group than in the control group. The percent change tended to differ between groups (P = 0.06). However, only for ß-sitosterol did the absolute and percent changes within a group differ significantly between groups (P = 0.0017). The decrease in serum total cholesterol in the dietary intervention group (-14%) was greater than that in the control group (-4%; P = 0.0005). The results of this study show that circulating levels of phytosterols can be affected by dietary modification. These findings indicate that phytosterols, in particular ß-sitosterol, can be used as biomarkers of exposure in observational studies or as compliance indicators in dietary intervention studies of cancer prevention.


KEY WORDS: • postmenopausal women • diet • serum phytosterols




This article has been cited by other articles:


Home page
J. Nutr.Home page
J. C. King, J. Blumberg, L. Ingwersen, M. Jenab, and K. L. Tucker
Tree Nuts and Peanuts as Components of a Healthy Diet
J. Nutr., September 1, 2008; 138(9): 1736S - 1740S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
Copyright © 2003 by American Society for Nutrition