Journal of Nutrition Animal Diets/Enrichment Products...

Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Hodgson, J. M.
Right arrow Articles by Puddey, I. B.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Hodgson, J. M.
Right arrow Articles by Puddey, I. B.
© 2002 The American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 132:55-58, 2002


Research Communication

Regular Ingestion of Tea Does Not Inhibit In Vivo Lipid Peroxidation in Humans1

Jonathan M. Hodgson2, Kevin D. Croft, Trevor A. Mori, Valerie Burke, Lawrence J. Beilin and Ian B. Puddey

University of Western Australia Department of Medicine and HeartSearch, Royal Perth Hospital, Perth, WA 6001, Australia

Prospective studies suggest that tea may protect against cardiovascular disease. A potential mechanism for such an effect involves inhibition of lipid peroxidation by polyphenolic antioxidants derived from tea. Our objective was to determine whether regular ingestion of tea could inhibit in vivo lipid peroxidation. Two controlled intervention studies assessed the effects of regular ingestion of tea on lipid peroxidation determined by measurement of urinary F2-isoprostane excretion. Study 1: The effects of 1000 mL/d of green tea and black tea were compared with hot water containing caffeine in 13 subjects with elevated blood pressure using a randomized 3-period (7 d each) crossover design. Study 2: The effects of 1250 mL/d of black tea were compared with hot water in 22 subjects with mildly raised serum total cholesterol concentrations using a randomized 2-period (4 wk each) crossover design. F2-isoprostane excretion was not altered after regular ingestion of green tea (273 ± 48 pmol/mmol creatinine) or black tea (274 ± 39 pmol/mmol creatinine) in comparison with hot water (263 ± 47 pmol/mmol creatinine; Study 1), or by regular ingestion of black tea (334 ± 71 pmol/mmol creatinine) in comparison with hot water (355 ± 75 pmol/mmol creatinine; Study 2). These results do not support the suggestion that polyphenolic antioxidants derived from tea inhibit in vivo lipid peroxidation.


KEY WORDS: • tea • antioxidant • oxidative stress • isoprostanes • lipid peroxidation • humans




This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
W. M. Loke, J. M Hodgson, J. M Proudfoot, A. J McKinley, I. B Puddey, and K. D Croft
Pure dietary flavonoids quercetin and (-)-epicatechin augment nitric oxide products and reduce endothelin-1 acutely in healthy men
Am. J. Clinical Nutrition, October 1, 2008; 88(4): 1018 - 1025.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
S. Kuriyama
The Relation between Green Tea Consumption and Cardiovascular Disease as Evidenced by Epidemiological Studies
J. Nutr., August 1, 2008; 138(8): 1548S - 1553S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Am. Coll. Nutr.Home page
S. M. Shenouda and J. A. Vita
Effects of Flavonoid-Containing Beverages and EGCG on Endothelial Function
J. Am. Coll. Nutr., August 1, 2007; 26(4): 366S - 372S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch Intern MedHome page
D. Taubert, R. Roesen, and E. Schomig
Effect of Cocoa and Tea Intake on Blood Pressure: A Meta-analysis
Arch Intern Med, April 9, 2007; 167(7): 626 - 634.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
S. Wang, S. K. Noh, and S. I. Koo
Epigallocatechin Gallate and Caffeine Differentially Inhibit the Intestinal Absorption of Cholesterol and Fat in Ovariectomized Rats
J. Nutr., November 1, 2006; 136(11): 2791 - 2796.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Am. Coll. Nutr.Home page
C. Vlachopoulos, N. Alexopoulos, I. Dima, K. Aznaouridis, I. Andreadou, and C. Stefanadis
Acute Effect of Black and Green Tea on Aortic Stiffness and Wave Reflections
J. Am. Coll. Nutr., June 1, 2006; 25(3): 216 - 223.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Am. Coll. Nutr.Home page
R. Hirano-Ohmori, R. Takahashi, Y. Momiyama, H. Taniguchi, A. Yonemura, S. Tamai, K. Umegaki, H. Nakamura, K. Kondo, and F. Ohsuzu
Green Tea Consumption and Serum Malondialdehyde-Modified LDL Concentrations in Healthy Subjects
J. Am. Coll. Nutr., October 1, 2005; 24(5): 342 - 346.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
G. Williamson and C. Manach
Bioavailability and bioefficacy of polyphenols in humans. II. Review of 93 intervention studies
Am. J. Clinical Nutrition, January 1, 2005; 81(1): 243S - 255S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
S. M Henning, Y. Niu, N. H Lee, G. D Thames, R. R Minutti, H. Wang, V. L. W Go, and D. Heber
Bioavailability and antioxidant activity of tea flavanols after consumption of green tea, black tea, or a green tea extract supplement
Am. J. Clinical Nutrition, December 1, 2004; 80(6): 1558 - 1564.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
L. O Dragsted, A. Pedersen, A. Hermetter, S. Basu, M. Hansen, G. R Haren, M. Kall, V. Breinholt, J. J. Castenmiller, J. Stagsted, et al.
The 6-a-day study: effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers
Am. J. Clinical Nutrition, June 1, 2004; 79(6): 1060 - 1072.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
B. Frei and J. V. Higdon
Antioxidant Activity of Tea Polyphenols In Vivo: Evidence from Animal Studies
J. Nutr., October 1, 2003; 133(10): 3275S - 3284.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
A. Rietveld and S. Wiseman
Antioxidant Effects of Tea: Evidence from Human Clinical Trials
J. Nutr., October 1, 2003; 133(10): 3285S - 3292.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Int J EpidemiolHome page
H. D Sesso, R. S Paffenbarger Jr, Y. Oguma, and I-M. Lee
Lack of association between tea and cardiovascular disease in college alumni
Int. J. Epidemiol., August 1, 2003; 32(4): 527 - 533.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
K. J Murphy, A. K Chronopoulos, I. Singh, M. A Francis, H. Moriarty, M. J Pike, A. H Turner, N. J Mann, and A. J Sinclair
Dietary flavanols and procyanidin oligomers from cocoa (Theobroma cacao) inhibit platelet function
Am. J. Clinical Nutrition, June 1, 2003; 77(6): 1466 - 1473.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
H. B. Loest, S. K. Noh, and S. I. Koo
Green Tea Extract Inhibits the Lymphatic Absorption of Cholesterol and {alpha}-Tocopherol in Ovariectomized Rats
J. Nutr., June 1, 2002; 132(6): 1282 - 1288.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]