Journal of Nutrition OpenSOurce Diets- www.ResearchDiets.com

Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by van de Vijver, L.P.L.
Right arrow Articles by Schaafsma, G.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by van de Vijver, L.P.L.
Right arrow Articles by Schaafsma, G.
(Journal of Nutrition. 1999;129:963-968.)
© 1999 The American Society for Nutritional Sciences


Articles

Calcium Intake Is Weakly but Consistently Negatively Associated with Iron Status in Girls and Women in Six European Countries1

L.P.L. van de Vijver*,2, A.F.M. Kardinaal*, J. Charzewska{dagger}, M. Rotily**, P. Charles{ddagger}, M. Maggiolini{dagger}{dagger}, S. Ando{dagger}{dagger}, K. Väänänen{ddagger}{ddagger}, B. Wajszczyk{dagger}, J. Heikkinen#, A. Deloraine§ and G. Schaafsma*,3

* Division of Human and Animal Nutrition, TNO Nutrition and Food Research Institute, 3700 AJ Zeist, The Netherlands, {dagger} Department of Epidemiology, National Institute for Food and Nutrition, 02-903 Warsaw, Poland, ** ORS PACA INSERM and CIC APHM-INSERM, 13006 Marseille, France, {ddagger} Osteoporosis Clinic, Aarhus Amtssygehus, 8000 Aarhus, Denmark, {dagger}{dagger} Centro Sanitario, University of Calabria, 87030 Arcavacata di Rende, Italy, {ddagger}{ddagger} Department of Anatomy, University of Oulu, 90220 Oulu, Finland, # Deaconess Institute of Oulu, 90100 Oulu, Finland, and § CAREPS, 38043 Grenoble, France

2To whom correspondence should be addressed.

Several studies indicate that intake of calcium can inhibit iron absorption especially when taken simultaneously. In the CALEUR study, a cross-sectional study among girls (mean 13.5 y) and young women (mean 22.0 y) in six European countries, the association between calcium intake and iron status was studied. In 1,080 girls and 524 women, detailed information on calcium intake was collected by means of a 3-d food record, and serum ferritin, serum iron, serum transferrin and transferrin saturation were measured as indicators of iron status. The mean levels of serum iron, ferritin and transferrin were 15.8 ± 6.1 mmol/L, 34.5 ± 19.1 µg/L and 3.47 ± 0.47 g/L, respectively, in girls and 16.9 ± 7.5 mmol/L, 40.2 ± 30.5 and µg/L, 3.59 ± 0.60 g/L, respectively, in women. A consistent inverse association between calcium intake and serum ferritin was found, after adjusting the linear regression model for iron intake, age, menarche, protein, tea and vitamin C intake and country, irrespective of whether calcium was ingested simultaneously with iron. The adjusted overall regression coefficients for girls and women were -0.57 ± 0.20 and -1.36 ± 0.46 per 100 mg/d increase in calcium intake, respectively. Only in girls, transferrin saturation as a measure for short-term iron status was inversely associated with calcium intake (adjusted overall coefficient -0.18 ± 0.08). However, analysis per country separately showed no consistency. We conclude that dietary calcium intake is weakly inversely associated with blood iron status, irrespective of whether calcium was ingested simultaneously with iron.


KEY WORDS: • dietary calcium • iron status • ferritin • transferrin saturation • cross-sectional • girls • women




This article has been cited by other articles:


Home page
J. Nutr.Home page
M. A. Ayoya, G. M. Spiekermann-Brouwer, A. K. Traore, R. J. Stoltzfus, J.-P. Habicht, and C. Garza
Multiple Micronutrients Including Iron Are Not More Effective Than Iron Alone for Improving Hemoglobin and Iron Status of Malian School Children
J. Nutr., October 1, 2009; 139(10): 1972 - 1979.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
L. Grinder-Pedersen, K. Bukhave, M. Jensen, L. Hojgaard, and M. Hansen
Calcium from milk or calcium-fortified foods does not inhibit nonheme-iron absorption from a whole diet consumed over a 4-d period
Am. J. Clinical Nutrition, August 1, 2004; 80(2): 404 - 409.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




Home Help [Feedback] [For Subscribers] [Archive] [Search] [Contents]
Copyright © 1999 by American Society for Nutrition